26.4.07

Over genialiteit valt niet te twisten


Gisteren middernacht, on stage op de radio. Antoon en ik hadden net jan afgezet aan zijn ouderlijke huis… Dit had het begin kunnen zijn van een romantisch verhaal. Ware het niet dat het dus helemaal niet het geval is!
We hadden een discussie. Wat begon toen ik zei dat het liedje “scared of yourself” van zornik een geniaal liedje is. Gelukkig nam de beleefheid bij antoon de bovenhand waardoor hii mij niet helemaal uitlachte, maar slechts een beetje.
Waarom? Was zijn vraag
En ik kon er geen pasklaar antwoord op geven. Ik brabbelde iets als: het heeft alles, er zit alles in, het is een beetje als champagne van millionaire. (ook een in mijn ogen geniaal nummer al was het maar omdat de titel verwijst naar een geniaal, doch decadent drankje)
Champagne van millionaire, volgens mij kan antoon zich eerder in dat liedje vinden als het over genialiteit gaat, maar het was toch duidelijk dat hij het niet eens was.
Ik omschreef het dan als: zo een song schrijven dat je er in één twee drie rijk van wordt… Maar ja, dan is K3 ook geniaal. K3 is wel geniaal, maar anders dan dat scared of yourself geniaal is.
Opgelet, dit is geen pleidooi voor zornik, ik ben geen zornik fan, verre van. Misschien dat ik het daarom geniaal vind? Neen, want my heroics van absynthe minded is ook geniaal volgens mij en die zijn eigenlijk absoluut wel goed over gans de lijn.
De discussie bleef eigenlijk lang duren. Voor antoon is Jaques Brel soms geniaal en Leonard Cohen… Ik denk: neen dat is me een beetje te droevig, te zwaarmoedig…
Over één ding raakten we het uiteindelijk dan toch eens, maar dat is oud nieuws. Northern Sky van Nick Drake is een geweldig liedje. Geweldig is niet geniaal natuurlijk…
En toen stonden we ten huize antoon en kwam de discussie ten einde. Juist op tijd!

Geen opmerkingen: